This special issue invites research, theory, and reflection on leadership of, for, with, and through academic development. Contributions could be conceptual and critical work about definitional issues or include analyses of how academic development is led from different perspectives and the meanings and outcomes of diverse approaches. Proposals due 30 November 2024 | Manuscripts due…
Save the date – Symposium: Litteracitet och lärande i högre utbildning, 7 maj 2025
Nätverket Litteracitet och lärande inbjuder till ett symposium den 7 maj 2025 vid Göteborgs universitet i anslutning till konferensen Forskning om högre utbildning som hålls den 8–9 maj. Mål: att skapa möten mellan forskning om akademisk litteracitet och utbildningsmiljöer, t.ex. högskolepedagogiska centra, språk- och studieverkstäder och programutbildningar. Målgrupp: forskare, lärare, högskolepedagoger, språk- och studiehandledare. Program:…
Swednets skrivinternat 2024
Swednets skrivinternat gick av stapeln 19-21 augusti på Kronovalls slott – det fjärde i ordningen sedan vårt första skrivinternatet på Häckeberga slott 2018. Sedan dess har vi även huserat på Noors slott i Knivsta och Thorskogs slott i Lilla Edet. Skrivinternatet är en del av Swednets utbud för att främja nätverk, utveckling och forskning inom…
CALL FOR EXPRESSIONS OF INTEREST: Co-editor and Associate Editor positions for IJAD, the International Journal for Academic Development
An exciting opportunity has arisen for 1-2 co-editor positions and/or 1-2 associate editor roles, for the International Journal for Academic Development (IJAD). We are looking for colleagues based in Europe, the Middle East, Oceanea, South America to serve in editorial roles. The new associate editor(s) will engage with a team of seven continuing associate editors…
Forskning om högre utbildning, konferens i Göteborg 8-9 maj 2025 – boka datumet!
Konferensen Forskning om högre utbildning arrangeras för fjärde gången, denna gång på Göteborgs universitet. Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL), bjuder in till konferensen 8-9 maj, 2025 i samarbete med Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL) och Enheten för akademiskt språk (ASK). Konferensen utgör en av få arenor där forskning om högre…
Summer reading!
International Journal for Academic Development, Volume 29, Issue 2, June 2024 is now available on Taylor & Francis Online. This new issue contains the following articles: EditorialBeyond academic development as institutional practice: advancing community-led approaches | Tom Parkinson, Kathleen M. Quinlan & Klara Bolander LaksovPages: 155-168 | DOI: 10.1080/1360144X.2024.2362331 ArticlesOpen networked learning – a…
Högskolan i Halmstad söker IKT-pedagoger
Vill du vara med och utveckla lärosätets stöd till lärande genom att vara spindeln i nätet för kunskapsutvecklingen om digitala verktyg? Då är det kanske dig vi söker i rollen som IKT-pedagog vid Högskolan i Halmstad. Sista ansökningsdag 30 juni!
Anmäl dig till Swednets skrivinternat!
Swednet arrangerar under 2024 sitt fjärde skrivinternat för våra medlemmar, i år på Kronovalls slott på Österlen. Här kan du under några dagars tid få möjlighet att fokusera på ditt skrivande tillsammans med andra högskolepedagogiska utvecklare och forskare. Skrivinternatet inleds vid lunchtid måndagen den 19 augusti (ca kl 11:30) och avslutas vid lunch onsdagen den…
Spara datumet för höstens dynamiska digitala konferens: Där digitalisering och pedagogik möts – från skilda perspektiv till behovsdriven utveckling
Anordnad av ITHU på uppdrag av UHR inom ramen för regeringsuppdraget Det högskolepedagogiska lyftet Datum: 16/9, 4/11, 18/11, 2/12, 16/12 och 3/2 Tid: kl 14-15:30 Plats: Zoom (anmälan och länkar kommer senare) Ambitionen är att konferensen ska bidra till en breddad diskussion och utmana våra idéer om hur digitalisering och pedagogik bäst ska samspela. Konferensen vill också bidra till att överbrygga tekniska och systemrelaterade aspekter av digitalisering med högskolepedagogiska perspektiv för att ta till vara digitaliseringens möjligheter i enlighet med Sveriges digitaliseringsstrategi. Konferensen är dynamisk…
Educational Development as a Profession – research input requested
We, Celia Popovic and Mary Wilson, are educational developers, now Profs in Faculties of Education at two Canadian Universities (York and Wilfrid Laurier respectively). We are interested in exploring the emergence of Educational/Academic Development as a profession. To this end we seek your support. We would be most grateful if you could spare us fewer…